Mamsi's mat

Mamsi's mat

onsdag 25. desember 2013

Riskrem med rød saus - nye juletradisjoner i Blåklokkeveien

I forbindelse med at vi i år tok det vågale valget å bytte ut ribbe med pinnekjøtt, valgte jeg, etter familieråd, og go all the way. Vi byttet ut cherrypuddingen med riskrem. Utrolig, men sant...
Oppskriften er Barmen's, og desserten ble akkurat som den skulle være; verken for lite eller for mye grøt eller krem. Bare helt perfekt.
Sausen er laget på solbærsirup fra Lærums, perfekt smaksmessig!

Du trenger kald risengrynsgrøt. Jeg kokte grøt på 1 liter helmelk og 2 dl grøtris og litt salt. Brukte 20 minutters grøtris.
Visp krem av 1/2 liter kremfløte, 40 g sukker og vaniljefrø fra en vaniljestang (del på langs og skrap ut frøene)
Bland i grøten, jeg gjorde dette i Kenwood'en  på rolig fart.

Rød saus laget jeg av 1 l ferdigblandet saft (forholdet jeg brukte var 4 dl saft og 6 dl vann) etter smak, og to toppede ss potetmel. Kok opp under stadig omrøring. Avkjøl under lokk.
Nyyydelig :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar