Mamsi's mat

Mamsi's mat

onsdag 18. desember 2013

Møljebrød - juleforberedelsene fortsetter på Casa Heidi

Heidi gjesteblogger i dag også:

Juleforberedelsene fortsetter på Casa Heidi: i dag de berømte møljebrødene. Her går det nok an å bruke møljebrød fra Aulie (som pappa prøvde å tilby) men mormors hjemmelagde er, selvfølgelig helt objektivt, nok en gang de beste. 

Du må ha en stor takke, stor og liten rutekjevle og en løftepinne. 



Så er det bare å blande sammen:
1/2 kg siktet rugmel
250 gr hvetemel
100 gr fin sammalt hvete
1 toppa ts salt
ca 6 dl vann (ikke ha alt i med en gang, men prøv deg frem)


Litt (eller mye) byggmel til utkjevling. Min takke står på 2, også ettersteker jeg i ovnen på 80-100 gr fordi jeg er utålmodig. Det går selvfølgelig an å vente til de er tørre på takka, men det tar litt tid :-)


Etter at du har laget en fin deig, deles den i 12 emner og så er det bare å begynne å kjevle. De skal være ca 40 cm i diameter så de blir veldig tynne. Det gjør ikke noe om det blir litt huller, men pass på å ha nok mel på bordet så den ikke sitter fast. Stek den på takka til den løsner av seg selv, så snur du den og steker litt på andre siden. Mine får ikke noe særlig farge... Tror ikke mormors heller fikk det, men det er vel litt smak og behag tenker jeg ;-)


OBS OBS: første leiva du kjevler blir som regel alltid dårlig, men det går bedre på nr to, så ikke mist motet selv om du ikke får det til første gangen!




For å få skikkelig mølje må en også ha skikkelig møljekraft. Som den litt avslappa og tilbakelente personen jeg er, har jeg de siste årene kjøpt ferdig krydra ribbe som jeg koker, og det blir det veldig god kraft av. I går hadde de bare familieribbe på Kiwi så da ble det det, og av den ble det masse god kraft uten at jeg trang å koke den mye inn :-)





Vi dynker møljebrødene i krafta så de blir myke og gode :-) Ble en liten forsmak i dag, men resten får vente til julaften kl 12! Da ringes julen inn her i huset :-)

God jul til dere alle ;-)

Heidi

1 kommentar:

  1. Hvor lenge har du leivene i ovnen og kan du ha flere leiver i ovnen sammtidig.

    SvarSlett