Mamsi's mat

Mamsi's mat

lørdag 16. november 2013

Fårikål - nesten like god som fader'ns



Jeg laget fårikål for første gang i 2012. I alle år før dette hadde jeg overlatt all fårikålkoking til fader'n, han som jo laget den akkurat som den skulle være. Skulle ønske jeg hadde benyttet tiden jeg hadde han, lurt ut alle triksa av han. Men; jeg vet i hvert fall hvordan ting SKAL smake, det er et resultat av å være dattera til Johansen :-)
Det som er viktigst med fårikål, er å få den salt nok! Og det blir ikke det samme å salte maten etterpå, her må man ta sjansen under kokingen! 2013-utgavene av retten er blitt akkurat som den skal være:

Ca 1,5 kg fårikålkjøtt
Ca 1,5 kg hodekål
4 ts hel pepper
2-3 ss salt
3 dl vann
2-3 ss mel

Del kål i båter. Legg kjøtt og kål lagvis i gryta, kjøtt nederst. Strø salt og pepper og 1 ss hvetemel mellom lagene. Man kan evt bruke en liten pepperbeholder som man fyller og legger nederst i gryta og kun litt pepper mellom lagene. Hell over vann. Kok opp og la så retten trekke på svak varme i ca 2 timer til kjøttet er mørt.
Serveres rykende varm med kokte poteter og nyrørt tyttebær!
Man får jo nesten vann i munn :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar