Mamsi's mat

Mamsi's mat

søndag 25. august 2013

Svanhilds druepurresalat mmmmmmm......

Denne oppskriften kom meg i hende 5 juni 1997. Den morgenen var jeg på vei til Lampeland Hotell og "teambuilding", da jeg på bilradioen hørte om bomben som hadde sprengt Drammens Is' lokaler i luften. Dette var jo på den tiden vi ikke kunne sjekke avisene på mobilen før vi dro på jobb. Jeg er i grunn usikker på om jeg hadde fått min første mobil på dette tidspunktet. Uansett, i sjokk kom vi frem til hotellet og fikk der servert spekemat med denne druepurresalaten. Heeelt nydelig var det. På denne tiden jobbet jeg med Svanhild, en energisk trønder som ikke syntes det var det spor flaut å gå inn til kjøkkensjefen for oppskrift :-) For innsatsen fikk hun retten oppkalt etter seg ;-)

I ettertid har jeg servert den til alle typer grillmat og spekemat. Alltid like vellykket.  I dag skal Nora og jeg har gjester på grilling, så druepurresalaten er allerede laget. Den trenger å godgjøre seg, så den kan godt lages i god tid før gjestene kommer!! Her er oppskriften:

Man deler opp 1/2 kg røde/blå druer i to. Har du vært så dum å kjøpe druer med steiner i, så må disse fjernes. Skjær så opp 1 purre i tynne ringer. Sett dette til side
I en bolle blander du følgene: 1 boks lettrømme, 1 pk majones, 3 ss sukker og saften av en hel sitron. Druer og purre tilsettes i bollen. Bland godt og la den stå i noen timer. Og så er det bare å høste applausen fra gjestene ;-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar